تسعي كل الأمم دائما إلي أن توفر الكفاية الإنتاجية من المحاصيل الأسياسية التي يعتمد عليها المواطن، حتي إن قامت حرب أو عصف بالبلاد أي أزمة يكون هناك نوعا من الكفاية الإنتاجية والخزين الإستراتيجي للمواد التي يحتاجها المواطن العادي حتي تكون الجبهه الداخلية في أمان.

وتحاول الأنظمة التي تهتم ببلادها أن تحافظ علي إستقرار الجبهه الداخلية، وهناك دائما خطط طوارئ، فلا يعقل أن نستطيع أن نستود القمح من روسيا أو من فرنسا أو كندا إذا دخلنا في حرب “لا قدر الله” مع الصهاينة، أو هاجمنا مهددوا الأمن القومي “رجالات حماس” عبر الحدود الشرقية -كما يزعم أباطرة النظام المصري- مما يهدد الأمن القومي الحقيقي.

ولا يعقل أن نعتمد علي إستيراد القمح من دول العالم، ونقع ففي أزمات مثلما حدث مؤخرا مع روسيا عندما إشتعلت الغابات هناك مما أثر علي محصول القمح، وبسرعه أمر رئيس الوزراء ورئيس روسيا بوقف تصدير القمح للخارج، ﻷنه هيدد الإكتفاء الذاتي من القمح، مما يؤثر علي إقتصاد روسيا وعلي الجبهه الداخلية.

ولكن طبعا إحنا عندنا ناس مش أي أي ولا زي زي، أبو فريدة إلي بعض رجال الأعمال المقربين من السلطة مأجرين شوية أفنار عشان يجمعوا توقيعات علي بيان التغيير، بعض الوشو إلي بنشوفها بيجمعوا التوقيعات همه نفسهم إلي كانوا رايحين السودان في ماتش مصر والجزائر، في أكبر تمثيلية معده من الحزب الوطني للضحك علي دقون مصر، وفي الأخر الناس بتوقع بالرفض والأهالي بيقطعوا بوسترات جمال مبارك إلي في الشوارع .

أبو فريدة بتاع البرسيم

المهم أبو فريدة أتحفنا بتصريح جميل علي موقع الحزب الوطني إن دل فإنما يدل علي إننا هنواجة كارثة تطيح بالأخضر واليابس في البلاد، أبو فريدة إلي بيقولك معاه شهادات من بره وأبو عريف في الإقتصاد وإبن أبوه وأمه بيقلنا إن تحقيق الإكتفاء الذاتي من القمح كلام فارغ وان كلام ده كلام فارغ ومالهوش أي قيمة إقتصادية ولا سياسية، وطلع لنا هوه نظرية إقتصادية زراعية جديدة فريدة من نوعها ووصف إن فكرة الإكتفاء الذاتي دي غير عملية

وحول ترديد الكثيرين لمطلب الأكتفاء الذاتى من المحاصيل الرئيسية خاصة القمح اكد جمال مبارك ان هناك محددات تحكم ذلك اهمها المياه العنصر الحاكم فى الزراعة وان فكرة تحقيق الأكتفاء الذاتى فى المحاصيل الرئيسية غير عملية وان المهم هو اتلتركيز على زيادة الأنتاج وزيادة دخل الفلاح ومساعدته فى زيادة مستوى معيشته .

وحد الله لو حد فهم حاجة من إلي قاله ده يبقي ليه الكلام، ده إحنا عندنا نهر النيل ياجدعان إزاي مانقدرشي نسقي الزرع؟ والماية إلي بتروح في البحر دي مانزرع بيها أحسن ؟

وبعدين التركيز علي زيادة إنتاج إيه ؟

نقعد طول عمرنا ننتج برسيم عشان نأكل بيه الحمير ؟ وماننتجشي حاجة نأكل بيها البني أدمين .

ولا هوه عشان القمح سعره مش عالي فمش ننتج منه، ننتج المحاصيل إلي سعرها غالي بس عشان نبسط الفلاح، ويطلع عين بقي الفلاح عشان يروح يجيب قمح من بره، بدل ماكنا إحنا بنصدر القمح لكل دول العالم.

حد يمشي الشخصية دي من خلقتي عشان خلاص الواحد ماعدشي طايق الغباء ولا الأغبية إلي ماشيين وراه

Save