مدونة ميت
مدونة ميت، مدونة محمد عادل

نظام السيسي والجزر المنعزلة التي يعيش عليها نظامه

في ساعات الليل الطويلة علاءعبدالفتاح في الزنزانه كان بيقعد يحكيلنا خلال فقرة نشرة الساعه 9 في العنبر عن إن النظام الحالي عبارة عن “جزر منعزلة” كل جزيرة ليها أطماعها وقيودها وأدواتها، وبترفض التشبيك أو التعامل مع أي جزيرة تانية، بل وشيفاها جزيرة فاسده أو فاشلة ولا يجب التعامل معها والإحتفاظ بالأسرار بعيدا عنها.

للتددليل علي شيئ زي كده، ممكن ترجع لتسريبات (اشرف الخولي) تحديدا تسريب بتاع رئيس قناة العاصمة “مش فاكر اسمه ايه”، لما ظابط أمن الدولة أخد السماعة من البتاع ده، وكله لهفه وشوق إنه يتعرف علي ظابط المخابرات إللي بيدي تعليمات جديدة ل”عميل هوه مشغله” وبيطلب منه أنه يسمحله إنه لو ينفعوا ينسقوا سوا، وخاصة إن لسه أوقف “عزمي مجاهد” إمبارح عشان غلط شوية غلطات.
ورغم ده أشرف الخولي مكمل في المكالمة في إتجاه واحد، إعطاء التعليمات دون السماح بأي مساحه للحوار أو النقاش أو الدعوة للتنسيق .

جزرهم المنعزلة، داء متوطن في البلاد في الاراضي وفي الأنظمه المستبدة، التي يرغب أفرادها في الإستئثار بالسلطة والنفوذ دون عن الأخرين، وكل جهاز يري الاخر مجرد حثالة يعبث في الوطن ويخربون خططهم الجهنمية التي تتفتأ عن جهابذه العقل والعلم والمعلومة.

إذا كنت لم تقرأ هذا النظام الحاكم اليوم في مصر، فهذا هو النظام الذي يحكم، في الحديث كثير ولكن ليس هنا هو المجال.

You might also like
Comments
Loading...